1.837 visninger
|
Oprettet:
* Rikke&Sia / / Stald Jürs *
4. jan 2011 Følger: 31 Følgere: 21 Gnavere: 6 Emner: 58 Svar: 212
4. jan 2011 Følger: 31 Følgere: 21 Gnavere: 6 Emner: 58 Svar: 212
Over 10 kaniner-kærlighed til dem alle? {{forumTopicSubject}}
Hej(-:
Har set at rigtig mange har over 10 kaniner, men tænker lidt på om det ikke er svært, at give sin kærlighed til dem alle?..
Eller er det bare mig:D
Hvad synes i?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
apr 2010
Følger: 43 Følgere: 111 Gnavere: 4 Svar: 539
jan 2011
Følger: 31 Følgere: 21 Gnavere: 6 Emner: 58 Svar: 212
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.354
Og der er bestemt nok kærlighed til dem alle sammen.
Det handler om hvordan man disponere ens tid
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.261
Jeg ville selv ikke have tid da jeg har en hest som står en time væk fra mig. Så den tager rigtig meget tid. Bruger 3-5 timer om dagen på den krikke.
Jeg har ligenu 5 marsvin og de får massere af kærlighed. De kommer dog ikke ud af buret hver dag, men det synes jeg heller ikke gør noget da de har massere af burplads. Men jeg hilser selvfølgelig på dem gennem tremmerne og giver dem grønt
apr 2010
Følger: 40 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 10 Svar: 496
Bløde som vi er nænnede min mor og jeg ikke at gå af med dem, og så steg antallet jo lige fra 13 til 22. 14 drenge og 8 piger. Så der blev da også lige bygget en masse 2 x 2 burer til de ny ankommende drenge. Til sidst så vi dog "skæbnen" i øjnene, og fandt gode hjem hos familie og venner til 2 af pigerne og halvdelen af drengene (alle ungerne), ikke fordi de havde det dårligt, men fordi de var så kærlige sjæle synes vi de fortjente et liv med mere opmærksomhed end ½ time om dagen hver - vi besluttede derefter at vi aldrig skulle have unger igen når vi i forvejen havde så mange, haha
Jeg har nu 5 marsvin, en skægagame, 2 rotter, 3 katte, 2 hunde, fisk, 5 høns og 4 dådyr.
Jeg skal ikke have gnavere eller kaniner igen, efter dem jeg har er døde - ikke fordi jeg ikke elsker dem - men fordi jeg har valgt at koncentrere mig om uddannelse og andre arter i fremtiden.
Jeg er hjemmestuderende, så de dyr jeg har nu får dog alt den opmærksomhed de kan ønske - af og til tror jeg de bliver lidt træt af mig fordi jeg er på dem så ofte, haha.
Det skal dog siges at jeg aldrig har svigtet mine dyr, ang. kærlighed, hebredstjek, pleje, ernæring, livskvalitet, forhold osv. og jeg har altid sat mig ind i dyret inden jeg adoptere det.
<i>
Mit råd vil være at, selvom det er svært at se ind i fremtiden, så tag et kig på din fremtid de næste 5-8+ år (kaninernes levetid) - tror du at du har tid til så mange kaniner på det tidspunkt?
Hvis du har tid og gerne vil, så er det ikke et problem at have mange dyr - men man skal bare altid huske at jo flere dyr der kommer, jo flere regninger skal betale og jo flere timer skal sættes af til pasning og pleje, uanset hvad.
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Jeg skulle have haft en til kanin, men da jeg regner med at flytte til KBH om 2,5 år ca, for at studere, så er det ikke sikkert jeg vil få plads til to kaninbure. Det er ikke engang sikkert at der vil være plads til et, eller at man overhovedet måtte have dyr. Selvom det ærger mig nu, så må jeg se frem
Og ja, det jeg ellers vil sige, er allerede sagt Man må kende sin egen grænse
jan 2011
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Mine kaniner har slet ikke brug for at vi tager dem væk fra deres teritorium for at nusse om dem, de er mest trygge ude på altanen, hvor de har alt hvad de behøver - min far giver dem en godbid hver dag og nusser dem lidt på det tidspunkt, men det er ikke et af deres behov, men min fars 'behov'.
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Gnavere: 2 Emner: 2 Svar: 59
Sry, kan bare ikke forstå hvordan i har tid, hvilket jeg heller ikke rigtigt tror på ;/ Har selv nok i mine dyr, og dem er der kun 3 af (1 hund og 2 marsvin). Personligt har jeg egentlig massere af tid, men hvis de skal nusses og pusles om uden at det bliver af ren og skær pligt, ville jeg ikke have den tid.
Jeg er enig i det med at man skal kende sin grænse, og det er jo forskelligt fra person til person. Men alligevel har jeg svært ved at tro på de får nok kærlighed, hvis det går langt udover 5 dyr, hvis man også har skole og fritidsinteresser ved siden af.
Ikke for at lyde uforskammet eller noget, men jeg har aldrig mødt en person som havde 10 kaniner , og de så alle fik massere af kærlighed og opmærksomhed alle sammen.
jan 2011
nov 2011
Men jeg er hel ærlig. Jeg tror ikke på det :/. - Det er selvfølgelig noget andet at have et opdræt. Men folk som har 10 kaniner... jeg kan ikke forestille mig et skema hvor hver lille gnaver blev puslet om. Man har jo familie, venner, fritidsaktiviteter og lektierne !(hvis man da går i skole :))
-Jo, det kan godt være hver af ens gnaver bliver taget op hver dag, men hvor lang tid ?
Jeg mener at hver gnaver skal være mere oppe end de ti minutter jeg mistænker nogle for kun at have sine gnavere oppe.
//Team E.S.G.
apr 2010
Kærlighed til ens dyr er ikke kun at nusse og kæle med dem, men også sørger for at de har det godt, og trives som de skal!(altså har mulighed for at komme ud og bevæge sig som de ville gøre i naturen..
apr 2010
Men stadig, at fodre tager max. 10 min. at gøre rent tager max. 1½ time, hvilket jeg gøre hver anden uge. Så ca. 10 min. om dagen til kaninerne, så længe de bor udenfor, og 1½ time hver anden weekend - det ser jeg ikke som overdrevent meget tid.
(og jeg ved at det ikke tager meget længere tid med ti kaniner)
Jeg ved at når jeg kommer hjem fra en hård arbejdsdag, hvor jeg ikke har lavet andet end at gøre rent hos diverse dyr, er jeg meget smadret og vil bare slappe af og lade op til den næste dag, som jeg gør ved at kigge til mine dyr og ellers bare sidde foran computeren.
Nu er det jo ikke specielt hårdt at gå i skole, så der har man mere energi og overskud til at passe sine dyr og måske gøre mere ud af det ved at gå til en sport med dem (fx kaninhop).
Jeg forstår ikke at du ikke tror på, at folk kan passe deres dyr ordentlig selvom de har et større antal af kaniner - så jeg håber, at der er en person eller to som vil ligge et skema ind af deres hverdag.
nov 2011
Vi har også haft udekaniner, og de var ude hele dagen, men alligevel blev de vilde. Ja selvfølgelig gjorde de det. Jeg kan ikke forbinde opmærksomhed med, at de er ude at løbe udenfor i et bur.
Det er en selvfølge at de skal trives :), hvis de ikke gør det, burde man ikke have dyr. Længere er den ikke :/. Men udover arbejdet med at rengøre, fodre dem, lukke dem ud og lege, så skal de også have opmærksomhed. Endten ved at kæle, gå tur i snor med dem eller bare ja, være til stede.
Og nej, det tager selvfølgelig ikke timer at sidde og kæle med dem ;). Det er jo også det jeg ikke helt tror på folk gør, når de får så mange gnavere.
-Jeg har svært ved at forbinde grundbehovene med kærlighed
Mine kaniner og chinchillaer får ikke særlig meget opmærksomhed - men de får nok.
5-10 min. om dagen til både kaniner og chinchillaer, hvor det er under fodringen, det er hvad de får af opmærksomhed.
nov 2011
-Men det gør mig glad at høre du har tid og overskud til det liv du lever Det kan man kalde supermandskræfter
nov 2011
Kærlighed og opmærksomhed er der plads til herhjemme. Sådan syntes jeg at folks kæledyr burde have det
Jeg siger bare, at mine dyr ikke behøver mere end det de får. Også selvom det kun er 10 min. om dagen, hvis de gjorde fik de det selvfølgelig.
nov 2011
apr 2010
apr 2010
nov 2011
apr 2010
Uanset hvem der tilser dyrene burde det ikke kun være en gang om ugen
Team ESG: Nej, jeg bor ca. 101 km. fra mine dyr, så jeg ser dem ikke meget - dog har det været en gang hver uge her i det nye år, men det er godt nok træls at rejse med offentlig transport så ofte. Det tager alligevel 2½ time hver vej - det vil sige 2½ time om fredagen og 2½ time om søndagen.
Heldigvis er der "kun" 3½ måned til at jeg flytter hjem igen.
apr 2010
Disse dyr lever kun på grund af én ting og det er at sørge for artens overlevelse. Og det gør de ved at fokusere på selv at overleve og på at formere sig.
Groft sagt kan man sige at marsvin og kaniner ikke føler kærlighed. De lever som sagt udelukkende på instinkter.
Grunden til de passer og plejer deres unger er ikke fordi de elsker dem, men fordi de vil sikre sig at ungerne kan føre deres slægt videre. Ligeså snart ungerne kan klare sig selv så passer moren dem ikke mere, og i kaninens tilfælde udstøder moren ungerne fra hendes territorie når de er gamle nok. Det ville et menneske jo ikke gøre.
Og grunden til marsvin lever i flok er ikke fordi de elsker hinanden på samme måde som mennesker elsker hinanden. Det er fordi de sammen er stærkest - så kan de advare hinanden hvis der kommer en trussel, de kan hjælpe med at sørge for ungerne og det er også smart de er sammen fordi de så er tæt på en mage de kan formere sig selv.
Jeg tror på at marsvins socialitet er på grund af det er deres instinkt fordi arten så har bedst mulig chance for at overleve.
Det samme tror jeg om kaniners "socialitet". Man ville umildbart tænke: " hvis kaniner helst vil have deres eget territorie hvorfor lever de så i kolonier?" og det er jo fordi de står stærkest hvis de er samlet fordi de som marsvinene er tættere på en mage og at de kan advare hinanden.
Så jeg tror ikke på at de føler kærlighed. I hvert fald slet ikke ligesom os.
Derfor er de også ligeglade med den nus vi giver dem. De vil hellere være i deres vante omgivelser (buret, løbegården) end de vil sidde og blive nusset.
Jeg sidder ikke særlig tit og nusser med mine. Til gengæld får de tit lov til at løbe rundt på gulvet eller i sofaen. Jeg nusser dem dog altid lidt hvis de står op ad tremmerne eller de render rundt på gulvet.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
nov 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 2 Emner: 5 Svar: 83
Med hensyn til om de får den opmærksomhed de fortjener og motion, så drejer det sig om for mig at have løbegårde nok. Og at dyrene står under halvtag, så det er tørvejr når man fodre. Så gør det ikke mig noget at det tager lang tid at fodre og alle kaninerne får den nussetur de har lyst til, det er ikke dem alle som gider snakke lige meget hver dag.
Mine kaniner bliver kun stresset af at komme væk fra altanen.
Bor kaninen i et almindeligt tremmebur er jeg ret sikker på, at den har brug for daglig motion. Det er ikke nok at tænke på at dyret er ude i en time om dagen, man skal tænke på at den sidder i buret 23 timer i døgnet.
aug 2010
Følger: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 12
apr 2011
Følger: 57 Følgere: 81 Gnavere: 6 Emner: 27 Svar: 162
Jeg har mine kaniner ude og gå hver dag og har massere af tid, ser frem til et jeg skal have nogle flere
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
Jeg synes ikke at jeg mangler tid, eller noget, til hverken dyr, lektier, veninder eller fritid. Jeg går til springning 1 gang om ugen, er henne ved min part mindst 1 gang om ugen, har en veninde med hjem næsten hver uge og har stadig tid til mine 17 kaniner, ene hund, 4 rotter og mine lektier :-).
Mine kaniner kommer ikke ud hver dag, men jeg har dem oppe hver dag, hvor jeg står 5-10 minutter med dem hver og nusser med dem. Og når det er godt vejr, og jeg er ude ved udekaninerne, har jeg en kanin eller to i løbegård, og skifter så efter 15-20 minutter.
Jeg har en kanin med oppe på værelset mens jeg laver lektier, og her skifter jeg også når det er ved at være tid til kaninen skal ned og 'på toilet' ;-).
Og så har jeg den holdning, at hvis folk mener jeg mishandler mine dyr eller ikke giver dem nok opmærksomhed bla bla bla, så er det deres valg at mene sådan ;-).
Over 10 kaniner-kærlighed til dem alle?